Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 9 augusti 2017


Italiensk kycklinggratäng

Jag fick ett recept av en arbetskompis idag. Det var ett viktväktarrecept som hette Italiensk kycklinglasagne. Det såg väldigt gott ut och jag tänkte att det där ska jag laga till middag idag. Men min vana trogen så blev det några förändringar. Som till exempel grädde istället för lättmjölk och vanlig pasta istället för lasagneplattor. Så jag får kalla det för kycklinggratäng istället. Men hur som helst, det var jättegott. Hela familjen gillade det, till och med de som inte vanligtvis gillar soltorkade tomater.  Jag märker det med "favorit" direkt. 

250 g pasta, t.ex penne
800 g kycklingfilé, strimlad
Salt och vitpeppar
1 stor zucchini
8 soltorkade tomater i olja
1 kruka basilika
2 dl creme fraiche (eller iMat Fraice)
2 dl grädde (eller iMat gräddde)
3 dl Ajvar relish, mild eller stark
1 tsk vitlökspulver
½ tsk salt

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Sätt igång pastakoket. När pastan är al dente häller du av vattnet och häller sen pastan i en gratängform. 

3. Stek den strimlade kycklingen. Salta och peppra. Fördela över pastan i gratängformen. 

4. Skär zucchinin i skivor. Dela skivorna i hälften. Fräs dem halvmjuka i olja i en stekpanna. Fördela över kycklingen i gratängformen. 

5. Hacka basilikabladen och strimla de soltorkade tomaterna. Fördela ut i gratängformen. 

6. Vispa ihop creme fraiche, grädde, Ajvar relish, vitlökspulver och salt. Häll över gratängformen

7. Tillaga i nedre delen av ugnen i 20 minuter. 

Inga kommentarer: