Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 9 augusti 2017


 
Beer Can Burgers

Jag har helt glömt att publicera det här! Men här kommer det nu :)


Till middag grillade vi "Beer Can-burgers". Vi åt det första gången hos vänner men har inte gjort dem själva. Idag var det dags. Det är superenkelt att göra och blir väldigt gott. Vi använde barbecue rökt bacon, det var ett bra val för det gav ett litet extra piff på det hela. Vi fyllde dem med lite olika saker beroende på tycke och smak. Jag hade extra bacon, små chilikorvskivor, marinerade vitlöksklyftor, tomat och riven ost. Eftersom vi grillade dem i en aluminiumgrillform brändes de inte fast i gallret, mycket praktiskt. 

 

Burgare

1 kg nötfärs

2 tsk salt

2 krm vitpeppar

Grillkrydda

2 pkt bacon, gärna med rökig smak

 

Fyllning

Marinerade vitlöksklyftor

Cocktailtomater

Soltorkade tomater

Barbecuesås

Stark korv

Stekt svamp

Paprika

Jalapeños/chili

Rostad/rå/brynt lök

Bacon

Riven ost
mm....

 

1. Blanda in kryddorna i färsen. Del i 4-6 delar och rulla till bollar.

 

2. Tryck ner en kall oöppnad ölburk (eller ett glas om man gör mindre burgare) i bollen och forma färsen runt burken. Det ska bilda en ”skål”, så det ska finnas en botten.

 

3. Vira två baconskivor runt om och lossna ölburken försiktigt. Flytta över till en tallrik/bricka.

 

4. Gör likadant med resten av bollarna. Täck med plastfolie och ställ in i kylskåpet tills det är dags för grillning.

 

5. Förbered fyllning. Låt var och en fylla sin burgare. Toppa med riven ost.

 

6. Grilla på indirekt värme, det vill säga kolen ska vara på sidorna och man placerar burgarna i mitten av grillen tills de nått en innertemperatur på 70 grader.

Inga kommentarer: