Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 4 april 2017


En helt vanlig men ovanligt god biff

Idag slängde jag ihop en biffsmet på fri hand. Det är inte ovanligt, det gör jag rätt ofta. Den här gången gjorde jag den på 500 gram färs. Oftast gör jag på 1 kilo men nu hade jag bara 500 gram. Okej, det räcker precis till en middag då, ingen matlåda tyvärr. När jag nu skriver ner receptet inser jag att jag glömde ägg. Jag har alltid med ägg i biffsmet men den här gången missade jag det. Men hörrni, det gör inget för det gick så bra ändå (fast nästa gång tar jag med ett ägg i smeten). 

Det blev jättegoda biffar. Möra och smakrika. Vi åt dem med potatismos och ärtor. Eftersom jag inte är en sås person så gjorde jag ingen sås, det funkar hur bra som helst utan. Men en gräddsås smakar säkert bra till. Och lingonsylt. Min var tyvärr slut. Det kan bli så när man inte planerar maten i förväg. Men ändå, kanongott. Tummen upp och renskrapade tallrikar. 

500 g blandfärs
2 dl gräddde (iMat)
1 dl havregryn
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 tsk vitlökspulver
1 tsk paprikapulver
1 krm spiskummin
1½ tsk sambal oelek
(1 ägg)

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Rör ihop grädde och havregryn i en bunke och låt svälla ihop i ca 5 minuter. 

3. Rör ner resterande ingredienser i bunken till en jämn smet. Blanda inte för länge för då blir färsen trådig. 

4. Forma biffar med våta händer. Lägg dem på ett skärbräde eller bricka. 

5. Bryn biffarna i omgångar i smör i en stekpanna. När de fått fin färg lägger du över dem i en  ugnsform.

6. Låt steka färdigt i ugnen, ca 15-20 minuter. Testa med termometer om du är osäker om de är färdiga. Innertemperaturen ska vara 70 grader. 

Inga kommentarer: