Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 25 januari 2017



Löjligt enkel hollandaise 


Jag gick omkring på ICA och funderade över vad vi skulle äta till middag. För en gångs skull hade jag ingen idé alls. Men så såg jag att de hade torsk till bra pris. Torsk med äggsås tänkte jag först, det är ju gott. Men så dök det plötsligt upp en tanke i mitt huvud. Hollandaise! Jag har gjort det en gång förut. Men det var för många många år sedan, så det är väl hög tid att göra det igen. Sagt och gjort. Jag googlade på recept när jag kom hem och hittade det här på "Matkoma.se". Jag kunde inte motstå ett recept med namnet "Löjligt enkel hollandaise". Det låter ju....ja löjligt enkelt helt enkelt :) Jag kan bara säga WOW! Så himla gott! Och så enkelt!

3 äggulor
½ tsk vitvins-eller äppelcidervinäger
½ tsk citronsaft
2-3 msk vatten
250 g rumstempererat smör
salt och vitpeppar

1. Lägg äggulor, vinäger, citronsaft och vatten i en kastrull.

2. Skär smöret i kuber.

3. Ställ kastrullen på svag till medelhög värme och vispa oavbrutet tills såsen börjar tjockna. Tillsätt smörkuberna en i taget och vispa ut dem i den varma såsen. Fortsätt tills allt smör är nedvispat i såsen.

Håll noga koll på värmen för såsen får absolut inte koka. Blir den för varm så ta bort kastrullen från plattan och vispa ner lite vatten. 

4. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer citron. 

Inga kommentarer: