Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 22 januari 2017


Lins- och morotsbiffar

Maken var sugen på kikärtsbiffar och jag var helt säker på att jag hade kikärtor hemma. Men så var inte fallet. Jag hade dock linser. Varför inte? Det borde väl funka lika bra? Så jag laborerade med det jag hade hemma och fick till fantastiskt goda vegetariska biffar. Jag gjorde dem rätt stora. Nästa gång ska jag göra dem lite mindre. Om man inte har tahini hemma kan man använda jordnötssmör istället, och har man inte det heller så tar man lite mer spiskummin. Vi åt couscous, broccoli, tomater och turkisk yoghurt till. Maken tog även sweet chilisås till. Det blev lagom till fyra personer och en matlåda (beroende på hur mycket man äter). 

2 fpk linser (jag använde Zetas ekologiska linser)
2 stora morötter
1 ägg
½ dl mjölk (jag använde Oatlys iMat)
½ dl ströbröd
1 dl hackad persilja
1 msk tahini
½ tsk spiskummin
1 tsk vitlökspulver
1 krm peppar
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Rör ihop ströbröd och mjölk i en stor bunke.

3. Skölj linserna väl i kallt vatten i ett durkslag. Lägg ner linserna i en egen bunke och mixa med mixerstav. Det behöver inte bli helt slätt, det är ok om några linser är hela. Häll över i bunken med ströbrödsblandningen. 

4. Skala och finriv morötterna. Häll morötterna och resterande ingredienser i bunken och blanda ihop ordentligt.

5. Värm upp rejält med olja i en stekpanna. Klicka i smet för att göra lagom stora biffar. Snygga till formen på biffarna i pannan. Smeten är väldigt lös så var försiktig när du vänder biffarna. Stek ungefär en minut per sida och lägg sen över i en ugnsform. 

6. Stek färdigt i ugnen medan du fixar med tillbehören. En 15 minuter ungefär. 



Inga kommentarer: